عبور از
یلدا؛ چه
آیین فلسفیِ زیبایی!*یکی از دیرینهترین آیینهای فرهنگی، تاریخی و ملی کشورمان را گرامی داشتیم؛ عبور از طولانیترین شب، با شادیِ گردهماییها و جشنهای پیوندده مهربانی و نشاط رنگین برکت ضیافتهایش. اگرچه دامن فقر بر ردای یلدا، در بسیاری خانههای میهن، نگذاشت این آیین و جشن ملی، قوارهیی یکپارچه و همپیوند در سراسر ایرانزمین داشته باشد.*یلدا را در تقویمها و نگارههای تاریخی، سالیان طولانی سفر کرده و شناختهایم؛میسناسیمش که اسم و واژهی وصفکنندهی تولد عیسی مسیح بوده است.شناختیمش که در قرن چهارم میلادی، در برگزاری آیین متیرا یا مهر، جشن یلدا از بزرگترین آیینهای ساکنان خاور میانه شده است.میشناسیمش که بعد از حملهی اعراب در قرن اول هجری شمسی به ایران، چه تلاشها شد که برگزاری این آیین ملی را محدود کنند، ولی ایرانیان حتا مخفیانه هم شده، یلدا را در خانهها و زیرزمینها برگزار میکردند.شناختیمش که در آغاز قرن سوم هجری شمسی، وقتی که صفاریان موفق به رسمی کردن «زبان فارسی» بهجای «عربی» شدند، مهرگان و سده، یلدا، چهارشنبهسوری و نورور، مهمترین آیینهای ملی و مشترک تمام ایرانیان با اقوام و ملیتهای گوناگون شدند. میشناسیمش که به قصه، افسانه، روایت و ادبیات فارسی راه یافت. دیدهایم که چهها در وصفاش، در شعر و داستان و ترانه نیافریدهاند. *شرح یلدا در تمامی قصهها، افسانهها، شعرها، ترانهها و نقالیها، سفر از طولانیترین تاریکی به سوی گرامیترین روشناییها در زندگی فردی و اجتماعیمان است. بهراستی که چه آیین فلسفیِ زیبایی را در تبیین حیات اجتماعیمان گرامی میداریم. بیسبب نیست که آیین یلدا در سفر طولانیِ بیش از دو هزار سالهاش، در عبور از انبوه شداید یخین جنگ و روز جهانی عدالت اجتماعی...
ما را در سایت روز جهانی عدالت اجتماعی دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : khatereh50 بازدید : 29 تاريخ : چهارشنبه 6 دی 1402 ساعت: 15:07